ubezpieczenia turystyczne

Zgłoszenie sprzedaży samochodu – zrób to, aby nie mieć problemów!

Sprzedaż samochodu to jednocześnie smutny i ekscytujący moment. Najczęściej oznacza zakup nowszego modelu, jednak niełatwo rozstać się z pojazdem, który nieraz służył pewnie kilkanaście lat. Pomimo natłoku emocji, w takich chwilach nie można zapomnieć o najważniejszych formalnościach, które w razie potrzeby ochronią nas przed prawnymi konsekwencjami i roszczeniami. Podczas sprzedaży samochodu absolutnie niezbędnym dokumentem jest umowa kupna-sprzedaży samochodu, która umożliwia dokonywanie późniejszym formalności. Kolejnym krokiem jest zgłoszenie sprzedaży samochodu przez internet lub w Urzędzie Miasta.

Co powinno znaleźć się w umowie kupna-sprzedaży samochodu?

Taka umowa powinna składać się ze stałych elementów, które są niezbędne przy dokonywaniu transakcji sprzedaży:

– data transakcji,

– szczegółowe dane obu stron,

– szczegółowe informacje dotyczące pojazdu (numer rejestracyjny, numer VIN, marka, model, przebieg, kolor),

– kwota transakcji,

– zapis dotyczący stanu technicznego pojazdu.

W każdej umowie kupna-sprzedaży powinien dodatkowo znaleźć się zapis, który mówi, że w sprawach nieuregulowanych daną umową zastosowanie mają przepisy Kodeksu Cywilnego.

Auto sprzedane i co dalej – zgłoszenie sprzedaży samochodu

Po podpisaniu umowy kupna-sprzedaży samochodu warto pamiętać, że dla sprzedającego nie jest to jeszcze koniec formalności. Następnym krokiem jest zgłoszenie zbycia samochodu w wydziale komunikacji swojego Urzędu Miasta. Zgłoszenia dokonuje dotychczasowy właściciel samochodu. Osoba, która tego nie zrobi, może otrzymać karę od 200 zł do nawet 1000 zł. Na zgłoszenie masz 30 dni kalendarzowych, chociaż od 1 lipca 2021 roku okres ten został wydłużony do 60 dni. Wydłużenie będzie obowiązywało do odwołania stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii.

Jakie dokumenty musisz mieć do zgłoszenia zbycia pojazdu

Sprzedaż samochodu możesz zgłosić online, przy użyciu profilu zaufanego lub osobiście w Urzędzie Miasta. Potrzebujesz do tego zawiadomienia o zbyciu pojazdu (dostępne w UM), dowodu osobistego oraz dokumentu potwierdzający zbycie pojazdu – umowy kupna-sprzedaży samochodu.

Zgłoszenie sprzedaży samochodu – szczegóły

Jeśli zbycie pojazdu zgłosisz osobiście w urzędzie, zostanie ono od razu przyjęte. Jeśli użyjesz do tego profilu zaufanego, przetwarzanie danych może chwilę zająć. Samo zgłoszenie zostanie przyjęte od razu, jednak aktualizacja danych na stronie profilu trwa. Zasady zgłaszania zbycia pojazdów uregulowane są przez Ustawę z dnia 20 czerwca 1997 roku – Prawo o ruchu drogowym.